درب و چهارچوب پلی وود یا چوب پلاست
نوشته شده توسط : بهنام خانی

 

پلی وود چیست؟

پلی وود (wood polymer composite) ترکیپ پودر با براده های چوب یا پلیمر می باشد. الیاف چوبی و پلیمر، پلاستیک اصلی‌ ترین مواد اولیه‌ای هستند که در ساخت ورق‌های پلی وود استفاده می‌شوند. این مواد تحت حرارت معین، نرم و خمیری می‌شوند و با گذر از دستگاهی به نام اکسترودر اماده‌ی قالب زنی به اشکال گوناگون می‌شوند. در آخرین مرحله که این ورق‌ها به شکل نهایی خود در می‌آیند و بعد از خشک شدن و برش در ابعاد استاندارد برای تولید محصولات مختلف مانند درب و چهار پوب درب به بازار عرضه می شوند.

مواد تشکیل دهنده پلی وود چیست؟

ذرات ریز چوب (الیاف چوبی) و پلیمر (پلاستیک) اصلی‌ترین مواد اولیه‌ای هستند که در ساخت ورق‌های پلی وود استفاده می‌شوند. این مواد تحت حرارت معین، نرم و خمیری می‌شوند و با گذر از دستگاهی به نام اکسترودر اماده‌ی قالب زنی به اشکال گوناگون می‌شوند. در مرحله‌ی آخر که این ورق‌ها به شکل نهایی خود در می‌آیند و بعد از خشک شدن و برش در ابعاد استاندارد برای تولید محصولات مختلف به بازار عرضه می شوند.

درب پلی وود چیست؟

پلی وود یا پلای وود (polywood) ورقه‌های چوبی با درصدی پلیمر یا پلاستیک هستند که به صورت موازی با هم پرس می‌شوند. این ورق‌ها لایه‌هایی هستند که در دسته‌ی فیبرهای با چگالی کم مانند ام دی اف و با همان شیوه تولید می‌شوند. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت پلی وود از ترکیب چوب و پلاستیک‌های بازیافتی تولید می‌شود. به دلیل استفاده مجدد از مواد پلاستیکی و بازیافتی ورق‌های پلی وود دوست محیط زیست شناخته می‌شوند. درب پلی وود چوب پلاست یکی از محصولاتی است که با این ورق در ابعاد و ضخامت های مختلف تولید می شود

ابعاد استاندارد درب‌های ساخته شده از پلی وود

ورق‌های پلی وود مانند ام دی اف در ابعاد استاندارد (122*244) تولید می‌شوند به همین خاطر درب‌هایی که با استفاده از این ورق‌ها تولید می‌شوند از نظر ارتفاع و عرض باید در بازه‌ی خاصی قرار داشته باشند. ابعاد درب‌های داخلی حدودا از ارتفاع 210 تا 240 سانتیمتر و عرض 70 تا 100 سانتیمتر متغیر است. البته این اندازه‌ها به این معنا نیست که نمی‌توان درب‌هایی با اندازه بزرگتر از این مقادیر تولید کرد. بلکه بدین معناست که با افزایش ابعاد بیش از اندازه استاندارد با توجه به افزایش متریال مصرفی و زیاد شدن پرتی ورق قیمت درب پلی وود افزایش می‌یابد. البته ابعاد استاندارد برای درب‌های ورودی ساختمان و منزل قطعاً بیشتر از مقادیری که عرض شد، خواهد بود.

چهارچوب پلی وود

چوب پلاستیک polywood نوع بسیار جدیدی از این متریال ها برای ساخت محصولات می باشد که در تولید آن از دو بخش مواد استفاده می گردد . در بخش چوب از مواد اولیه ای مانند چوب بید و گردو در بخش پلاستیک از پلی اتیلن، پی وی سی و پلی پروپیلن ها استفاده می شود. از آن جایی که چهارچوب چوب پلاست، از جنس پلی وود می باشد قابلیت شستشو با شوینده های غیراسیدی را دارد و در مجاورت آب و رطوبت هرگز دچار پوسیدگی نمی شود. ویژگی های منحصر به فرد پلی وود منجر می شود تا محصولات تولید شده از این متریال با کیفیت از ویژگی های خاص بهره مند شده و بسیار مقاوم و با کیفیت باشند. برای مثال درب و چهارچوب های تولید شده از WPC کاملا ضد آب و مقاوم می باشند. پس از خرید این محصولات به ندرت نیاز به تعویض و یا تعمیر آن ها خواهید داشت.

مشخصات درب پلی وود

درب های پلی وود نیز مانند هر محصول دیگری مشخصات و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارا می باشد. در ادامه قصد داریم شما را با تعدادی از مشخصات درب های چوبپلاست آشنا سازیم.

  • درب پلی وود قابلیت شستشو دارد و می توان برای مکان هایی که نیاز به ضدعفونی دائم دارند مانند بیمارستان ها استفاده نمود.
  • این درب در دسته درب های آنتی باکتریال قرار دارد. (به دلیل عدم وجود رطوبت در چوب و یکپارچگی سطح محصول، امکان تجمع باکتری در آن وجود نخواهد داشت)
  • این درب ها عایق صدا بسیار بالایی دارند.
  • در برابر آتش و حرارت مقاومت بالایی دارند.
  • به دلیل استفاده از مواد رزین و پی وی سی در ساخت این درب ها دارای مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه هستند.  
  • درب چوب پلاست در مقابل تغییرات دمایی هیچ‌ گونه انبساط یا انقباضی از خود نشان نمی‌ دهند و عمری بالایی دارند.
  • اگر در رنگ کردن آن از موادی آنتی UV استفاده شود در مقابل اشعه‌ آفتاب نیز مقاوم خواهد بود.
  • روکس استفاده شده در این درب ها یا چوب طبیعی است، یا روکش مصنوعی (PVC). همچنین می توان بدون روکش با پوششی از رنگ پلی اورتان اجرا شوند. 

درب های چوب پلاست، نسل جدید درب های ساختمانی به شمار می روند که در برابر رطوبت،حرارت و صدا مقاومت مقاوم و عایق هستند و طول عمر بالاتری نسبت به دیگر درب ها دارند. در واقع پلی وود ترکیبی از پودر چوب از خانواده تخته فیبر با چگالی متوسط  یا همان MDF و پلیمر است. درب پلی وود می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای سایر درب های معمولی در ساختمان ها باشد.

کاربرد درب پلی وود یا چوب پلاست

این درب ها را می توان در مکان های مختلف مورد استفاده قرار داد. از عمده موارد استفاد از این محصولات می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • درب سرویس بهداشتی، استخر، سونا و جکوزی
  • درب داخلی (درب اتاق خوابی، درب کمد و..)
  • درب بیمارستانی و محیط های درمانی
  • درب اداری
  • درب مراکز تجاری و انباری ها




:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: